Geplaatst op
In een dynamische branche is het van cruciaal belang om bij te blijven; een CRM-systeem kan u hierbij helpen.
Retail is een van de meeste dynamische sectoren die er is. Van fysieke retail tot e-commerce: de moderne retailer moet aan alle ontwikkelingen geloven, anders is er een kans dat ze achter raken op de rest. Om aan de groeiende verwachtingen van de consument te kunnen voldoen, moeten retailers kunnen vertrouwen op een solide database. Oftewel, een CRM-systeem.
De retailbranche is continu in beweging
E-commerce, wellicht beter bekend als het online aanbieden van producten en diensten, is populairder dan ooit. Consumenten kunnen met het grootste gemak een product online aanschaffen; met name kleding wordt tegenwoordig grotendeels online aangeschaft.
Retailers hebben daarom bijna geen keuze meer en dienen hun producten ook digitaal aan te bieden. Daarnaast draait retail tegenwoordig niet meer om slechts het verkopen van een product: consumenten verwachten een heuse ervaring, waarin ze van A tot Z worden geholpen. Personalisatie is een van de belangrijkste trends van dit tijdperk; in de retailsector zien we dit vaak terug aan de hand van gepersonaliseerde aanbevelingen.
Wat is de rol van het CRM-systeem?
Moderne kledingwinkels moeten hun klanten dus door en door kennen; ze moeten weten waarnaar ze op zoek zijn, en waar ze behoefte aan hebben. Deze inzichten verkrijgt men met behulp van het CRM-systeem. CRM-software brengt alle klantrelatieprocessen samen binnen een centrale omgeving; denk hierbij bijvoorbeeld aan de aankoopgeschiedenis, of interacties met de klantenservice. Retailers kunnen hierdoor leren van het gedrag van de klant en kunnen de ervaring hierop afstemmen; zo vergroot men de kans op een langdurige, onderlinge relatie.
4 functionaliteiten van CRM voor kledingwinkels
Customer Relationship Management-software is tegenwoordig dus onlosmakelijk verbonden met de retailbranche. Het systeem dat de sector gebruikt, wordt vaak ook wel het Retail CRM genoemd. Dit zijn vier manieren waarop dit systeem kan bijdragen aan het succes van een moderne kledingwinkel.
1 | E-commerce
E-commerce heeft zijn populariteit met name te danken aan zijn eenvoud. Met het grootste gemak kunnen we met een paar clicks iets aan onze voordeur laten bezorgen; we hoeven hiervoor niet langer op pad te gaan. Veel CRM-systemen worden daarom ook voorzien van een speciale module voor e-commerce. Hier kunnen gebruikers hun product catalogus, orders en betalingen met het grootste gemak beheren. Gegevens die klanten achterlaten tijdens een bestelling, worden hier natuurlijk ook geregistreerd onder hun persoonlijke klantprofiel.
2 | Point of Sale (POS)
Voor ons is deze term ook wel bekend als het kassasysteem. Moderne retailers kunnen niet meer zonder digitaal kassasysteem; klantgegevens kunnen hierdoor namelijk nog makkelijker verzameld en bewaard worden. Daarnaast kan het ook gebruikt worden voor personalisatie: veel retailers werken namelijk met een klantenkaart, waarmee men kortingspunten kunnen verzamelen.
3 | Marketing
Marketing is een fundamenteel onderdeel van ieder bedrijf; zonder marketing zal niemand van uw bestaan afweten. Deze module van het CRM-systeem stelt gebruikers in staat om marketinguitingen eenvoudig in te plannen en monitoren. Zo ziet men precies welke campagnes aanslaan.
4 | Social media
Steeds meer moderne retailers zijn volop online aanwezig. Niet alleen om de naamsbekendheid te vergroten, maar ook om producten te verkopen, of om gebruikers door te verwijzen naar de online webshop. Daarnaast fungeert social media voor veel bedrijven ook als een onderdeel van de klantenservice-mix: men kan hier vragen en klachten van klanten oppakken.