Geplaatst op
Bedrijven in de mode-industrie profiteren van het gebruik van een ERP-systeem met een geïntegreerd kassasysteem.
De markt voor bedrijfssoftware is net zo divers als het lokale industrielandschap. Voor elke specifieke eis is op de markt een passend systeem te vinden. Dit geldt ook voor zeer specifieke sectoren, zoals de mode-industrie. Hieronder willen we enkele belangrijke kenmerken van digitaliering voor de mode-industrie nader bekijken en laten zien hoe bedrijven in deze branche kunnen profiteren van een dergelijk systeem. Maar eerst moet er gekeken worden naar de mode-industrie zelf.
Een blik op de mode-industrie
De mode-industrie is op zich heel divers. Aan de ene kant is het opmerkelijk dat bedrijven in deze industrie meestal deel uitmaken van lange toeleveringsketens die zich op wereldwijde schaal uitstrekken. Om de voordelen van supply chain activiteiten en -processen zo efficiënt mogelijk in te zetten, is communicatie in realtime over de hele supply chain en al zijn schakels vereist. Daarnaast zijn bedrijven in deze sector vaak toe te wijzen aan verschillende sectoren. De mode-industrie kan dus zowel producenten als retailers en groothandelaren omvatten.
ERP-software voor de mode-industrie
Alleen al uit dit korte overzicht wordt duidelijk hoe divers en tegelijkertijd veeleisend deze industrie is. De eisen van de industrie aan geschikte bedrijfssoftware, zoals een ERP-systeem, zijn navenant hoog en divers. In het volgende willen we daarom eerst de detailhandel nader bekijken.
Kassasystemen in de retail
In de retail speelt de aansluiting op een kassasysteem een doorslaggevende rol. Kassasystemen worden ook wel POS-software (Point of Sale) genoemd. Ze zijn veel meer dan alleen een kassa. In feite zijn het meestal veelzijdige computers met geschikte software die ook klantloyaliteitsprogramma’s zoals loyaliteitskaarten kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld. Ook de koppeling met een CRM-systeem speelt hierbij een essentiële rol. Veel kassasystemen ondersteunen tegenwoordig ook de zogenaamde e-voucher; het elektronische ontvangstbewijs. Hier kan daarentegen de koppeling met een documentmanagementsysteem een belangrijke rol spelen. Maar ook hier moet het verbonden zijn met het CRM om de overdracht naar de bijbehorende app op het mobiele apparaat van de klant te kunnen ondersteunen.
ACA Mode Software
De ERP-markt is even groot als divers en biedt bedrijven in de mode-industrie verschillende systemen. Een van deze systemen is ACA Fashion Software. De softwareoplossing is vooral gerichtop moderetailers in de groothandel, waarbij groothandels met het systeem een krachtige omnichannel-oplossing bieden. Een belangrijk onderscheidend kenmerk is de klantenkring: groothandelsbedrijven opereren meestal in de omgeving van zakelijke klanten, terwijl B2C-retailers gespecialiseerd zijn in de eindconsument. Dit gaat gepaard met een verscheidenheid aan verschillende vereisten; bijvoorbeeld naar de CRM-module binnen het ERP-systeem.
Productieplanning en -controle in de productie
In de productie speelt de productie daarentegen een grote rol. Veel van de huidige ERP-systemen kunnen ook veeleisende productieprocessen volledig in kaart brengen. Dit vereist een aparte module voor productieplanning en -controle binnen de software. Als alternatief kan ook een onafhankelijk systeem worden gebruikt. Wel moet het mogelijk zijn om dit indien mogelijk te koppelen aan het ERP, zodat een naadloze uitwisseling van informatie van systeem tot systeem kan worden gewaarborgd.